In deze interviewserie vertellen mensen over hun grootste droom. Wat vervult hen met hoop en vreugde en wat doen ze om deze droom waar te maken?
In deel 2: Misa Molema (21). Zij droomt ervan om later met haar hulphond Saartje als leerkracht voor de klas te staan.
Interview door: Rivka Ruiter, Communication is key
Omslagfoto (origineel): @nanoukdierenfotografie
Ik droom ervan om leerkracht te worden in het basisonderwijs, aan wie kinderen later terugdenken met een warm gevoel. Kinderen helpen ontwikkelen vind ik het mooiste wat er is. Ze kunnen alle kanten nog op en hebben volwassenen nodig die hen vanuit de beste bedoelingen en vaardigheden verder helpen.
Mijn hulphond gaat mee naar school en stage
Mijn opleiding zit vol uitdagingen, omdat ik autisme heb en mijn psychosociale hulphond meeneem naar school en stage. Maar als ik me voorstel dat ik later met mijn hulphond Saartje voor de klas sta, voel ik me warm, zelfstandig en trots. Ik denk dat ik in samenwerking met de kinderen ervoor kan zorgen dat het prikkelniveau voor mij goed te doen is. En eigenlijk is een omgeving die geschikt is voor autisten vaak ook heel geschikt voor kinderen.
Zie mijn autisme niet als een onoverkomelijke beperking
Ik vind het ook heel belangrijk dat hier in de opleiding aandacht voor is. Ik heb begeleiders nodig die in mij geloven en die mijn autisme niet als een onoverkomelijke beperking zien. Die me tips geven om mijn beroep vorm te geven zodat het bij me past. En ruimte en tijd, omdat het bij mij misschien niet zo gaat als bij andere studenten of stagaires.
Nu is dat helaas nog niet altijd zo en laat de begeleiding wel eens te wensen over. Ik krijg nog iedere periode vanuit mijn opleiding te horen dat werken in de klas waarschijnlijk niet te doen is, omdat er téveel prikkels zijn. Daardoor verlies ik soms de moed.
Het hoeft niet erg te zijn als je hersenen anders werken
Toch ben ik zeer overtuigd van mijn zaak. Ik geloof er honderd procent in dat mijn droom om leerkracht te worden uit gaat komen. Ik weet nog niet of ik fulltime voor de klas kan en wil staan, maar sowieso parttime. De andere dagen zou ik dan graag werken met kinderen die het om verschillende redenen minder makkelijk hebben op school.
Daarnaast wil ik me op een activistische manier blijven inzetten voor veranderingen in het schoolsysteem. Ik vind het belangrijk dat leerkrachten (in opleiding) zich durven uitspreken over dingen waar ze tegenaan lopen. Ook vind ik het belangrijk dat kinderen leren dat het helemaal niet erg hoeft te zijn als je hersenen op een andere manier werken. Ik zou het mooi vinden als er meer voorbeelden komen van juffen en meesters die een neurodivers brein hebben.
Volg Misa en haar hulphond ook op Instagram: @misamolema en @saar_the_dog_
Leestip van Misa: de boeken van Meester Mark
Bekijk alle boeken van Meester Mark